Dag 6 - Reisverslag uit Netanya, Israel van Harry Huntink - WaarBenJij.nu Dag 6 - Reisverslag uit Netanya, Israel van Harry Huntink - WaarBenJij.nu

Dag 6

Door: Harry Huntink

Blijf op de hoogte en volg Harry

24 September 2008 | Israel, Netanya

Zoals beloofd eerst even hoe het met Joke verder gaat. Er is voor haar door de anwb een vlucht geboekt en ze vertrekt vanmiddag rond 5 uur via Frankfurt naar Dusseldorf waar ze wordt afgehaald en naar huis gebracht. Daar naar het ziekenhuis waar ze wordt geopereerd.

Om 9 u. vertrekken we met Joke erbij richting W. Jeruzalem waar de Knesseth en overheidsgebouwen staan.Voor de deur de grote 7 armige Menora(d.w.z.lamp) met op de staanders bijbelse afbeeldingen van o.a. Mozes en de tien geboden. Van hier rijden we naar Yad Vashem, het monument ter nagedachtenis aan de ruim 6 miljoen joden die omkwamen in de tweede wereldoorlog. De ingang is zeer passend voor zijn betekenis. Je kijkt tussen de gebouwen door, schuin opgaand naar boven in het nooit eindigende..............
Door de vele informatie,filmbeelden en voorwerpen een hele indrukwekkende, ontroerende belevenis. Iets om stil van te worden. Ook voor de ruim 1 1/2 miljoen omgekomen kinderen is er monument gevormd door duizenden kaarslichtjes in een donkere zaal waar een voor een de namen worden voorgelezen. De kracht van Yad Vashem is dat niemand naamloos is.
Voor we gaan lunchen brengen we eerst Joke naar het hotel terug. Nog steeds een verkeerschaos in de straten. We weten niet of dit nog met de aanslag van gisteren te maken heeft. De lunch hebben we op de Via Dolorosa, die we opgaan via de Jaffa poort. Vier blijven er achter in de bus en gaan elders lunchen, omdat de tocht te zwaar voor hen is. Na de lunch beginnen we bij de Heilige Grafkerk waar de eindstaties van de kruisweg zijn. Deze kerk is gebouwd op Golgotha, de kruisigingsplaats van Christus en op zijn graf. Al wandelend door steegjes en straatjes met souq-achtige winkeltjes dalen we af via de staties 8 t/m 2 en eindigen bij de Grot van het Verraad, dit is de plaats waar de apostelen sliepen en Jezus gevangen genomen werd, op een steenworp afstand van het Hof van Gethsemane. Hier hebben we een viering geleid door Vic. Dat de kruisweg zwaar is blijkt wel uit het feit dat Vic bij een votig bezoek aan Jeruzalem het na 2 staties al voor gezien hield en dacht: bekijk het maar. Vandaar naar de kerk van het lege graf van Maria, maar dat was niet meer dan wat iconen. Dan halen we Joke weer op en beginnen aan de rit naar Netanya. Hier slapen we 3 nachten in hotel Manoa, een degelijk familiehotel. Na sleutelontvangst en koffer stickeren direct aan tafel.Na de mededelingen voor morgen: VRIJ DAG zitten we nog even buiten en enkelen wandelen nog even aan het strand. Daarna gaan we heerlijk rusten. Het was weer een zware maar zeer indrukwekkende dag.
Harry

• 25 September 2008 - 11:31

Jetty:

Hallo beste vakantiegangers,
    Wat beleven jullie een indrukwekkende reis! Het zal zeker een emotioneel bezoek geweest zijn aan Jeruzalem. Zelfs het lezen van het verslag ontroert! Fijne reis toegewenst verder en het beste voor Joke.
    Lieve groeten aan Celine van Jetty