Dag 12 - Reisverslag uit Doetinchem, Nederland van Harry Huntink - WaarBenJij.nu Dag 12 - Reisverslag uit Doetinchem, Nederland van Harry Huntink - WaarBenJij.nu

Dag 12

Door: Harry Huntink

Blijf op de hoogte en volg Harry

01 Oktober 2008 | Nederland, Doetinchem

Vandaag kunnen we moeilijker het bed uit komen omdat we moe worden en we weten dat dit onze laatste dag zal zijn en als deze voorbij is het ook echt afgelopen is. We hebben al zoveel gezien en er is nog zoveel te zien. Aan alles komt een end.

Vanmorgen geniet ik eerst weer van de hele mooie zonsopgang boven de bergen rondom het meer. Tijdens de lunch horen we dat Betsie vandaag ook niet mee gaat. Voelt zich nog steeds niet goed. Harrie Smits is weer de oude, want hij heeft weer het hoogste woord. We rijden weer door de groene vallei van de Jordaan tussen bananenplantages en fruitbomen door. Wat een contrast met andere delen van dit land waar het allemaal dor en droog is. Kilometers buizen en slangen liggen er op de akkers voor de nodige watervoorziening. Zoals ze daar zeggen: "druppel voor druppel" om niets te verspillen. We rijden eerst naar Bet She'an en zien de mooie opgravingen en het mooie theater. Koffiepauze houden we daar en gaan door naar de berg Thabor, ook wel de berg der verheerlijking genoemd. We rijden (scheuren) met taxi-busjes omhoog en zijn nog net voor 12.00u boven waar een bewaker de poort nog even open wil doen zodat deze V I Ps
uit Nederland rond kunnen kijken.
Mooie kerk met veel bijbelse voorstellingen gemaakt in blauw mozaiek en mooie kapelletjes ter ere van Mozes en Elia. De lunch gebruiken we op de T.O.P. plaats en na de dames weer uit de shops getrokken te hebben gaat het op weg naar Nazareth.
Erg druk op de straten met mensen die naar huis willen want vandaag is joodse oudjaarsdag dus morgen het Israëlisch nieuwjaar. Ze zijn ons al een heel eind vooruit nl. het jaar 5769. De kathedraal van Nazareth, de grootste R.K. kathedraal in het Midden Oosten, is gebouwd op de plaats waar volgens de overlevering Maria heeft gewoond. De van binnen sobere, maar toch geweldig mooie kathedraal is gebouwd in 3 etages. Ernaast ligt de kerk die gebouwd is op de werkplaats van Jozef. We hebben nog naar gereedschap van toen gezocht maar konden alleen nog een paar roestige spijkers vinden. Weer naar de bus voor echt de allerlaatste etappe: Kanaan, de plaats waar Jezus zijn eerste wonder zal hebben verricht. Hier veranderde hij water in wijn. Een sobere kerk maar maakt toch ook indruk. Na de oproep van Jozef om aan de overkant de wijn te gaan proeven was de kerk snel leeg. Na de nodige snufjes van de wijn en gesnuffel in de shop slenteren we voor de laatse keer naar de bus voor de rit naar het hotel. Het zit er nu echt op.
Harry