Dag 10 - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Harry Huntink - WaarBenJij.nu Dag 10 - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Harry Huntink - WaarBenJij.nu

Dag 10

Door: Harry Huntink

Blijf op de hoogte en volg Harry

28 September 2008 | Israel, Tiberias

Goed 08.00 vertrekken we met de boot voor een tocht over het meer van Galilea. Na de officiële plechtigheid van het hijsen der vlaggen van Israël en Nederland en het spelen van de volksliederen leest Vic nog even het epistel van de visvangst waarbij het net... niet scheurde. Als we aan de overkant zijn is iedereen nog aan boord en heeft niemand geprobeerd over het water te lopen. De bus staat al klaar en brengt ons naar de Berg der Zaligsprekingen en het klooster van Fransiscanessen. Vandaar naar de ruines van Kapharnaum met de tempel en het huis van Petrus er tegenover. Om het voor verval te behoeden werd er een moderne kerk omheen gebouwd en zijn de resten door een glasplaat te bewonderen. Hierna bezoeken we de Kerk van Vis en Broodvermenigvuldiging met mooie mozaieken en bijbelse voorstellingen op de deuren. Gelovige topuristen uit de Oekraine knielen bij de steen en kussen deze. Lunchen doen we aan de haven, natuurlijk met vis. Voor we verder gaan genieten we nog van de mensen die brood in het water gooien waar scholen vissen op afkomen, klein en groot. Een visser had geluk en ving hierdoor een enorme vis van wel 80cm. Een mooie strijd om die binnen te halen. Verder gaan we en komen bij Yardenit, de doopplaats in de Jordaan. Enkelen van ons gaan pootje baden, terwijl ook een hele groep Japanners (ik dacht Baptisten) in witte gewaden gehuld worden gedoopt door totale onderdompeling. Via een kiboets rijden we terug naar het hotel maar worden onderweg door Jozef onze gids verrast met een bezoek aan een van zijn vele neven n.l. een diamantslijperij. Lachen natuurlijk voor ons nuchtere Hollanders. Door naar het hotel, even opfrissen, dineren en na afloop buiten gezellig van de zwoele avond genieten met verhalen van Lenie over haar kat en de kattenmelk. (Hoe die te melken is mij een raadsel). Onze laatste dagen breken aan.
Harry

• 05 Oktober 2008 - 08:35

Harrie Smits:

Was de vlaggenceremonie met de volksliederen én de toepasselijke lezingen ook niet vermel-
    meldenswaard??