Dag 5 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Harry Huntink - WaarBenJij.nu Dag 5 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Harry Huntink - WaarBenJij.nu

Dag 5

Door: Harry Huntink

Blijf op de hoogte en volg Harry

22 September 2008 | Israel, Jeruzalem

Om 09.00u vertrekken we in "heilige kleding" richting oost Jeruzalem. Via de mestpoort gaan we het tempelbergplein op met de Rotskoepel en de El Aqsa moskee daar na door naar de klaagmuur waar vele feestelijkheden waren o.a. de Bar Mitswa viering wat wil zeggen dat meisjes van af 13 jr. en jongens vanaf 12 jr. zelf verantwoordelijk zijn voor hun godsdienstelijke leven.
Ook gaan we zelf naar de klaagmuur, mannen en vrouwen gescheiden.Het deel van de vrouwen een stuk kleiner dan dat van de mannen. Logisch ook, want vrouwen hebben bijna niets te klagen dus hebben maar een klein stukje muur nodig.Regien vindt een Thora boekje.Heel veel jongens dragen voor het eerst de Thora-rollen en mogen er uit voorlezen.Een geweldig iets om te zien. Dan gaan we door de joodse wijk naar de Zionpoort met de vele kogelgaten van de 6 daagse oorlog uit 1967. Dan naar de Petruskerk in Callicantu, waar petrus Jezus 3 x heeft verloochend en het Cenakel met de zaal van Het Laatste Avondmaal om via De Cardo naar de Jaffapoort De bus staat klaar en brengt ons naar Bethlehem, waar we eerst weer moeten overstappen op een palestijnse bus die ons naar het lunchadres brengt. Een heerlijk broodje shoarma of falafel. Via de souvenirshop, waar enkele inkopen worden gedaan , door naar de binnenstad met de Geboortekerk met de geboortegrot en voerbak(bij ons
heet dat de kribbe), de Armeens Kerk en daarna een Rooms Katholieke kerk met grotten en kelders, daarna via de busterminal weer van bus wisselen en gaan we weer richting hotel in Jeruzalem. Vanavond doen velen mee met een "stadstour by nigt" en we zullen zien wat morgen weer brengt.
Joke is nog steeds bij ons en met de stadstour mee. Hoe dat verder gaat horen jullie nog.
Harry

• 23 September 2008 - 14:00

Inge Leuverink:

Mam! Wat lees ik nu? Ben je met kleren en al in het zwembad gesprongen?? Jammer dat daar geen foto van geplaatst is....
    Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken in Israel. Wel een enorm druk programma, zo te horen.
    Veel plezier allemaal, en heel veel groetjes aan mamma en opa en oma Jansen.

Inge

• 24 September 2008 - 13:32

Edith:

Hoi pap en mam! Wat een leuke verhalen weer... en inderdaad een erg druk programma! Ik wou dat ik even over jullie schouder mee kon kijken, Jerusalem lijkt me zon fantastische en indrukwekkende stad... Wij plaatsen zelf zo weer een weblog-bericht met belevenissen uit India, dus dan kunnen jullie ook weer even bijlezen over onze ervaringen aan de andere kant van de wereld...
    x Edith