Eilandtrip - Reisverslag uit Sliema, Malta van Harry Huntink - WaarBenJij.nu Eilandtrip - Reisverslag uit Sliema, Malta van Harry Huntink - WaarBenJij.nu

Eilandtrip

Door: Harry

Blijf op de hoogte en volg Harry

06 September 2009 | Malta, Sliema

Gisterenavond eerst nog ons diner, waarbij je kon zien dat het tempo van de Malteser kok toch een stuk lager ligt dan bij ons Nederlanders na een mooie dagtrip. Er was geen gang in te krijgen, zelfs het aanvullen van de lege bakken kon hem niet tot een tempoversnelling aanzetten. Helpende hand werd door hem met een zweetgevuld en rood hoofd consequent afgewezen. Maar ja, ook hier krijgt iedereen te eten. Je hoeft dan niet naar je kamer om je tijd tot het vuurwerk op te vullen. Daarne lekker slenteren langs de boulevard richting vuurwerk. We zijn net op tijd aanwezig want het begint al om 22.00u. Met een blaasorkest aan de kade en het kruitschip in de baai. Een uur lang schitterend vuurwerk met prachtige sterrren en gillende uiteenspatters tot de zwaarste kanonslagen aan toe, die oorverdovend knalden en nog een extra golf meekrijgen door de omliggende heuvels. Het woord decibel komt in hun woordenboek niet voor. Na de eerste druen had je in Nederland al van allerlei instanties op je dak die het subiet stil zouden leggen.

Dan naar Vandaag:

Onze gids Jackie deelt na het ontbijt de de planning van de dag mee. Zij en chauffeur James brengen ons eerst naar Rabat. Hier bezoeken we de catacomben -onderaardse begraafplaatsen-van st. Catuldus. Dan naar de grot van st. Paulus voor een viering voorgegaan door Vic. We lopen langs statige huizen waarbij velen van de katholieke bevolking bij de voordeur een keramische afbeelding heeft van een Heilige. Via de Howard Garden gaan we via de stadswal naar de hoofdpoort die toegang geeft tot Mdina. Het is al weer behoorlijk warm.Via allerlei mooie straatjes komen we bij Fontanella voor de koffie met Maltese pastizzi, een gevuld bladerdeeg met kaas of iets hartigs. bijzonder lekker. Dan via allerlei nauwe steegjes met mooie oude facades met versieringen gaan we via de Griekse poort Mdina weer uit. Met de bus richting de lunch via de Dingli kliffen en Mosta met de kathedraal met koepel van 37m doorsnee. Alleen de st. Pieter in Rome en de st. Pauls in Londen zijn groter.De legende vertelt dat tijdens de tweede wereldoorlog de kerk twee maal is gebombardeerd en beide keren de bom niet is ontploft. Dit wordt toegeschreven aan een mirakel van Maria. De lunch hebben we vandaag bij Zonqor restaurant, een heerlijke visschotel met een afwijkende groente, (niet alleen groen en oranje maar nu ook geel er bij in). De lekkere wijn die erbij geserveerd werd maakte alles nog veel gezelliger, zo gezellig dat Harrie Smits zelfs zijn pet vergat. Maar ook dat werd weer opgelost. Als de drank is in de man.........Na de lunch gaan we naar Dalem Cave, wat betekent donkere grot, en bekijken fossielen van dieren uit de oertijd.
Daarna naar het vissersdorp Marsasxlokk naar de bekende luzzu bootjes, in de traditionele gele en blauwe kleuren, soms nog aangevuld met rood voorzien van het "boze" oog, dat je overal volgt. We krijgen 25 min. tijd om zelf rond te kijken.
De plaatselijke kerk blinkt uit door eenvoud, daardoor is deze bijzonder mooi. De dag zit er weer op en zijn om 18.00u weer bij het hotel.Enkelen bezoeken na het diner nog de processie op de boulevard.

Morgen zien we verder.
Groetjes Harry en Heleen

• 07 September 2009 - 05:43

An:

ha lieve harry en heleen! dat klinkt prachtig allemaal!
    hoe gaat het trouwens met henriette? zij is toch zeker ook van de partij?
    we kijken nu al uit naar de foto's!

geniet ervan!
    liefs

• 07 September 2009 - 08:28

Fien Visser-hell:

wat fijn dat ik jullie zo kan volgen harry en heleen daarvoor dank dat doe ik met veel genoegen nog een goede verdere reis veel plezier samen geef mijn zus regien een knuffel van mij blijf jullie volgen
    groetjes
    fien visser-hell

• 07 September 2009 - 08:47

Edith:

Hoi pap en mam, nou dat klinkt alweer hartstikke leuk! Heb je mooie foto's kunnen maken van de kleurrijke bootjes in de haven? ;-) Veel plezier vandaag op Gozo, ik lees de dag-tot-dag-beschrijving braaf mee thuis!
    Groetjes van ons, x Edith

• 07 September 2009 - 16:22

Ans Te Pas:

Hallo Harry en Helene.
    Wat mooi om alles te volgen.
    Ik lees het met plezier.
    Harry aan jou is een journalist verloren gegaan.
    Heel veel reisgenoegen.
    Hartelijke groeten aan iedereen.

Ans

• 07 September 2009 - 18:49

Anniek:

wat leuk zo'n internet verslag ter plekke! :D heel stoer. opa, hoop dat het fijn is daar en ik hoor graag snel ook deze verhalen in het echt terug! :D
    x